Pages

Rabu, November 26, 2008

Insan Berjiwa Sunnah (Dedikasi Buat Syeikh Al-Albani)

Dalam abad

ini

susah hendak

ditemui

seorang insan

yang benar-benar

menjiwai sunnah.


Percaya atau tidak

itulah hakikatnya

seorang eropah

tulen

yang sangat

menyintai hadis.


Al-Albani

dialah pengkaji hadis

dialah pengarang

buku-buku sunnah.


Al-Albani

tekun kau

meneliti hadis

gigih kau

mengikuti sunnah.


Al-Albani

akhlakmu sungguh dermawan

kau mudah belas kasihan

kepada yang susah.


Al-Albani

sepanjang hidupmu

malam dan siang

hingga akhir

hayatmu

tetap kau

membela sunnah.


Kaulah mujaddid

kaulah ulama hadis

yang termasyhur

di abad ini.


Jasamu

sungguh berharga

karya-karyamu

sungguh menakjubkan

sungguh kau

telah mendapat

hidayah kebenaran.


Moga Ilahi

merahmatimu, memberkatimu

dan mengasihanimu

wahai syeikh

yang mulia.


M.A.Uswah,

Sandakan,

14 Ogos 2005.


(Baca sajak di atas ini dengan fikiran dan hati yang terbuka. Saya cipta puisi di atas ini bukanlah menunjukkan saya menyebelahi mana-mana pihak atau manhaj. Lagipun saya cipta sajak di atas sudah lama iaitu pada tahun 2005. Masa itu manhaj pegangan saya ialah salafi. Tapi, sekarang saya amat berfikiran terbuka dan memilih untuk berada di manhaj pertengahan. Tapi, walaubagaimanapun saya amat mengagumi kehidupan dan peribadi Syeikh Al-Albani ini. Saya cipta sajak di atas khusus untuk beliua sebagai mengenang dan menghargai jasa dan sumbangan beliau selama ini terutama dalam bidang ilmu hadis. Semoga Allah meredhainya dan menempatkannya dalam keluasan jannahNya.)

0 komentar: