Minggu, Januari 02, 2011

Buku-buku Bagus Untuk Bacaan Awal Tahun 2011

The Power of Idea: Meraih Cita-Cita dengan Semangat Membara
Syeikh Muhammad Ismail al-Muqaddam
522 halaman
Robbani Press


Buku yang berisikan motivasi memang ada, namun ilustrasi dan muatan yang diangkat sering kali diadopsi dari peradaban yang lahir dari rahim agama lain. Lebih tepatnya peradaban Barat. Sementara buku-buku itu juga dikonsumsi oleh pembaca Muslim. Maka sudah saatnya para ahli dan cendekiawan kita menggali khasanah Islam, yang sesungguhnya kaya dengan pesan-pesan motivasi. Dan Muhammad Ahmad Ismail, dengan buku bagusnya ini, telah memulainya.

Gali buku ini, Anda pun akan mendapatkan ceramah motivasi yang berapi-api dan sangat menyengat. Bila Islam kini membutuhkan umat yang mempunyai etos dan motivasi tinggi, maka buku ini memberikan suntikan energi yang dahsyat sekali. Karena itu, karya spektakuler ini harus dibaca oleh para pemimpin, manajer, eksekutif, pebisnis, orang tua, pemuda, pelajar, dan siapa pun yang tidak suka dengan kemalasan, keterbelakangan, kemiskinan, kebodohan, dan kondisi stagnan.

Seperti yang diabadikan dalam sejarah, kurun demi kurun kaum Muslimin dulu kala telah melakukan lompatan yang mempesona dalam mewarnai wajah bumi ini dengan kekuatan, keberanian, kearifan, ilmu pengetahuan, cahaya dan petunjuk. Maka bersama buku ini, mari kita sambut era baru di mana generasi-generasi Islam hebat hadir kembali memoles dunia in
i.

Boleh beli di Fajar Ilmu Baru, http://fajarilmubaru.com.my
RM49.80

Tajuk: Kejatuhan Kerajaan Turki Uhtmaniyyah: Suatu Analisis Ke Atas Peranan Gerakan "Wahhabiyyah".
Pengarang: Ibnu Ahmadain al-Barlisi.
Penerbit: Jahabersa. www.jahabersa.com.my
Harga: RM20.00 (soft cover, 279ms).
Di mana: Kedai-kedai yang lazim menjual terbitan Jahabersa atau pesan terus secara online.

Sinopsis buku di kulit belakang:

Banyak orang menyandarkan kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah kepada gerakan islah Muhammad bin Abdul Wahhab, atau lebih dikenali sebagai gerakan “Wahhabiyyah”.

Benarkah sandaran atau ia semata-mata tuduhan? Pengarang buku ini cuba menganalisa persoalan ini dengan mengkaji sumber-sumber sejarah yang ditulis oleh ahli sejarah pelbagai pihak. Keputusan kajian agak memeranjatkan!

Ulasan tambahan:

Saya sudah membaca skrip buku ini sebelum ia diserahkan kepada penerbit. Alhamdulillah, ia adalah karya tulen yang meletakkan tahap yang baru (new standard) dalam meneliti sejarah kejatuhan Kerajaan Turki Uthmaniyyah.

Ia asalnya merupakan jawapan dan bantahan kepada Uthman el-Muhammady yang kerap kali menuduh gerakan Wahabi sebagai punca umat Islam masa kini tidak memiliki Khilafah bagaikan anak yang tidak memiliki bapa.

Kajian merujuk kepada pelbagai sumber sejarah sama ada dari Timur Tengah, Nusantara dan juga Eropah.

Jangan terkejut bahawa bangsa Melayu dan Kesultanan Melayu ada juga peranan dalam isu ini.

Dikemukakan juga beberapa fakta sejarah yang berkaitan sehingga kepada sejarah kemasukkan Yahudi ke Timur Tengah (Palestin) dan peranan Asya'irah-Matuduriyyah dalam semua ini.

Buku ini mesti dibaca oleh semua orang yang prihatin kepada isu khilafah, wahabi dan Palestin-Yahudi.

Tidak ada komentar: