Selasa, Mei 06, 2008

Badi’uddin As-Sindi, Ulama Hadis Syria

Badi’uddin As-Sindi adalah seorang ulama hadis yang ternama dari Syria. Beliau dilahirkan pada tahun 1267H/1850M di Syria.

Beliau suatu figur yang menonjol yang mempunyai ingatan yang jarang ditemui di masa ini. Beliau dilaporkan telah menghafal keseluruhan hadis Bukhari dan Muslim seperti juga empat buku lainnya dari Sunan dengan sanad dari tiap hadis, begitu juga sejarah, tanggal kelahiran dan kematian dari tiap perawi.

Apa lebih mengejutkan adalah ajarannya tentang rancang-bangun dan matematik.
Apa yang membezakan dia dari ulama hadis lainnya dari abad ini adalah peranannya di dalam mengumpulkan rakyat banyak untuk jihad melawan Perancis yang menduduki Syria. Beliau menulis lebih dari 40 buku, banyak anotasi atas berbagai karya dan pendapat.

Syeikh
Muhammad Bakhit berkata: "Jika beliau bersama dengan kami di Mesir, murid-muridnya akan mengangkat beliau di atas bahu mereka."

Ulama hadis, Abdul Wasi al-Yamani berkata: "Saya ada terdengar ulama dan ahli injil dalam banyak tempat, tetapi saya tidak pernah melihat barangsiapa serupa dengan beliau tentang keahliannya dalam segala ilmu pengetahuan."

Seorang ulama dari India berkata: "Dia penyelamat dari masa kami dan
mujaddid dari hayat kami."

Syeikhul Islam di Istanbul, Musa Kazim Afandi berkata: "Dia penyelamat dari dunia orang Islam."

Sayyid
Kabir al-Kitani al-
Maghribi berkata: "Di sana tidak ada satu bandingan dengan beliau sejak lima ratus tahun."

Beliau wafat pada tahun 1354H/1935M.

Tidak ada komentar: